Boken har sin upprinnelse i forskningsprojektet Mot ett konstmusikens utvidgade fält, bedrivet 2008–2012 vid Göteborgs universitet. De deltagande var tonsättarna Ole Lützow-Holm, Anders Hultqvist och Henrik Hellstenius, violinisten Anna Lindal samt redaktören Magnus Haglund.
När projektet hunnit ungefär halvvägs bjöds en spegelgrupp in, med uppgiften att lyssna till berättelserna om de enskilda arbetena och att komma med egna reflektioner.
Gruppen bestod av pianisten och tonsättaren Mats Persson, koreografen Anna Koch, författaren och översättaren Cecilia Hansson, bildkonstnären Lina Selander, samt författaren och dramaturgen Magnus Florin. Här skapades ett utvidgat fält, ett försök att få musiken att träda i dialog med parallella konstförståelser, alternativa synsätt och andra praktiker.
Efter mötet med spegelgruppen skapades antologin Musikens frihet och begränsning: 16 variationer på ett tema. Boken utkom på Daidalos 2012. Cecilia Hanssons bidrag behandlade det lyssnande och musikaliska moment i översättandet av poesi.
—————————————————————–
Läs Cecilia Hanssons essä
Musikens frihet och begränsning: 16 variationer på ett tema (Daidalos)
—————————————————————–