”Hur ser den kritiska akt ut som utmynnar i text? Hur ser den text ut som utmynnar i en orkester?
I vissa fall går vägen till kritisk och begreppslig reflektion genom handstående, måleri eller idioti. I vissa fall är handståendet en kritisk akt i sig. I vissa fall är en text ett ljudfiske. I detta nummer av Kritiker har vi intresserat oss för konstuttryck som vibrerar mellan olika läsarter och textualiseringar. Utgångspunkten har varit att närma sig tidskriftsformatet som en rumslighet, en scen. Här agerar olika aktörer med uttryck och material som vidgar förståelsen för vad en sida kan uppträda som, vad en performativ kritik kan vara och hur en text kan handla.
Tyska Monika Rinck kommer med en vattrad och böljande föreläsning om begreppet risk, översatt och tolkad av poeten Cecilia Hansson. I denna tar hon med läsaren genom en serie etymologier, referenser, arkipelager – och strandar till sist på ett blindskär. Där blir att sätta sin sak på grund att som en idiot stå kvar i den blotta och blottade idiotin. Obegripligheten står här fram som den enda verkligt möjliga hållningen i en tillvaro präglad av kommunikation och rationalitet.” (Ur: Kritikerredaktionens – Moa Franzén, Anna Nyström, Erik Peters, Peter Söderberg och Magnus William-Olsson – inledningstext till Balansakten, takten, nr 34/2014)
—————————————————————–
Läs RISK och IDIOTI i översättning av Cecilia Hansson
Vad riskerar du? – Risk, kritik och sanning. Seminarium på Stockholms konstnärliga högskola
Kritikerredaktionens inledningstext
Om diktsamlingen till omfamningens frånvaro av Monika Rinck
—————————————————————–