Goethe Institutets programserie Soundtrack är en mötesplats för musik och litteratur. I det första Soundtrack framför spoken word-hjälten Nora Gomringer ett urval ur sin hyllade diktsamling Monster Poems och presenterar också några opublicerade dikter på tyska. Monster Poems är ett konceptalbum med genusvetenskapliga drag och surrealistiska bildcollage av Reimar Limmer. Med en känsla för det läskiga och sorgliga undersöker dikterna kultfilmer och samhällsfenomen. Nora Gomringer delar scenen med översättaren och poeten Cecilia Hansson som framför dikterna på svenska samt violinisterna Eva och Anna Lindal som väver ihop orden med ett tredje språk: musiken.
Det blir en exklusiv kombination av tysk poesi, svensk översättning och musikaliska kommentarer. Hjärtligt välkommen till en unik performance!
Nora Gomringer räknas till en av de främsta tyskspråkiga spoken word-poeterna idag. När hon var 19 år publicerade hon sin första diktsamling och ett år senare började hon med poetry slam-tävlingar. Två av hennes mest omtalade verk är diktsamlingarna Sag doch mal was zur Nacht (Voland & Quist, 2006) och Monster Poems (Voland & Quist, 2013). 2011 utkom den förstnämnda på förlaget 10TAL som Men säg nåt om natten då (översättare Cecilia Hansson). Samma år tilldelades Nora Gomringer priset Jacob-Grimm-Preis Deutsche Sprache för sitt innovativa arbete med det tyska språket. Hon är hittills den yngsta pristagaren och den första poeten som har fått priset. Hon leder även konstnärsresidenset Villa Concordia i Bamberg.
Cecilia Hansson debuterade som poet 2002 med den lyriska berättelsen Revbensdagar, morgnar. Hennes fjärde diktsamling, Loveprosjekt kom ut 2009 och skrevs i samarbete med den norska författaren Inger Bråtveit. Cecilia Hansson är även verksam som översättare, och har bl.a. översatt Nora Gomringers Men säg nåt om natten då (10-tal förlag, 2011) och Monika Rincks diktsamling till omfamningens frånvaro (översatt tillsammans med Anna Lindberg, Rámus förlag, 2012).
Anna Lindal har studerat vid Kungliga Musikhögskolan, i Luzern och Winterhur. Hon har medverkat i Basel Sinfoniorchester samt Basel Radioorchester och spelat violin i stråktrion Trio des Lyres med fokus på barock- och wienklassisk musik. Under denna tid spelades in filmen Livsstråk, ett musikaliskt porträtt av Anna Lindal. Hon har också varit konsertmästare i Stockholms Filharmoniska Orkester, gästprofessor i violin vid Kungliga Musikhögskolan och dekan för den Konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet. Anna Lindal framträder som solist med orkester, som kammarmusiker och i olika grupper för fri improvisation.
Eva Lindal har studerat vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, i Schweiz, Kanada och New York. Hon var verksam som violinist i Sveriges Radios Symfoniorkester 1986 – 2000 och spelar sedan 1990 i bandet Katzen Kapell. Hon är även med i Ensemble MA, ReBaroque, trion WE (Windemo Ensemble) samt i Kammarensemblen. Eva Lindal är verksam med tonvikt på barock, nutida- och improvisationsmusik. Hon har gestaltat roller sceniskt som violinist och har bl.a. spelat på Drottningholms Slottsteater, Dramaten, Unga Dramaten, och med Cullbergbaletten på Fotografiska i Stockholm. I början av 2014 spelade hon på Ice Music i Luleå, en iskonserthall där även instrumenten är byggda av is.