Cecilia Hansson skriver poesi, reportage och romaner. Född 1973 i Luleå, debuterade som poet 2002 med den lyriska berättelsen Revbensdagar, morgnar.
Fil. mag. i tyska. Har arbetat som reporter/programledare på Sverige Radio, tysklärare och skrivarkurslärare. Medlem i Svenska PEN:s styrelse och under åren 2013-2018 ledamot i styrelsen för Sveriges Författarförbund. Skriver regelbundet litteraturkritik samt om Centraleuropa i Svenska Dagbladet.
I Hopplöst, men inte allvarligt – konst och politik i Centraleuropa (2017) intervjuas några av Europas ledande intellektuella, från Herta Müller och Péter Nádas till Marina Abramović och Michael Haneke. Det handlar om villkoren för skapande, men också de större frågorna om konstens betydelse och konstnärens möjlighet att påverka samhällsdebatten.
2019 utkom romanen Au pair, som handlar om förhållandet mellan misslyckande, längtan och kreativitet, om att bli sig själv och att bli konstnär. I samband med detta återutgavs Hanssons diktsamlingar som en samlingsvolym, med ett nyskrivet förord av Kristian Lundberg. Den efterföljande Snö och potatis (2021) är en roman om moderskap och död, och om hur orons skuggor kastas över generationerna.
I Hopplöst, men inte allvarligt – konst och politik i Centraleuropa (2017) intervjuas några av Europas ledande intellektuella, från Herta Müller och Péter Nádas till Marina Abramović och Michael Haneke. Boken handlar om villkoren för skapande, men också de större frågorna om konstens betydelse och konstnärens möjlighet att påverka samhällsdebatten.
2019 erhöll Cecilia Hansson Sorescoupriset för sitt författarskap samt Natur och Kulturs särskilda stipendium. 2021 tilldelades hon Bernadottestipendiet från Svenska Akademien.
Snö och potatis (2021) är en roman om moderskap och död, och om hur orons skuggor kastas över generationerna.
—————————————————————
—————————————————————
Kafkareskerna i Sveriges radio P1
—————————————————————–